Citroën C-Elysée WTCC Yvan Muller 2014 World Touring Car Championship

Wejście Citroëna do WTCC od sezonu 2014 powiązane było ze zmianą dotychczasowego regulaminu technicznego, wprowadzającego do serii auta określane jako TC1. Samochody były nadal budowane w obrębie przepisów Super 2000, ale ze znacznymi zmianami w porównaniu do samochodów konstruowanych według przepisów przyjętych w 2011. Zmianom uległa przede wszystkim aerodynamika, która została odtąd znacznie rozbudowana przybliżając auta pod tym względem do wyścigowych konstrukcji klasy GT. Inne zmiany to między innymi zmniejszona minimalna waga samochodów z 1150 do 1100 kilogramów, wzrost mocy silnika do 380 KM, czy rozmiar kół zwiększony do 18 cali. Odnośnie nowych regulacji krytyczne głosy można było usłyszeć od samego początku chociażby ze względu na zwiększone koszty powodujące niechęc producentów do startów autami tej klasy i tym samym zmniejszoną liczbę startujących w stawce pojazdów. Nieprzychylne opinie z czasem okazały się słuszne, gdyż już po sezonie 2017 WTCC było zmuszone porzucić auta TC1 i przyjęło dobrze przyjęte na świecie regulacje TCR. Na sezon 2014 kierowcami Citroëna zostali Yvan Muller, Sébastien Loeb i José María López. W pięciu rundach w dodatkowym samochodzie znalazł się jeszcze Ma Qing Hua. Citroën zdominował mistrzostwa, dzięki czemu zdobył tytuł producenta na pięć wyścigów przed końcem sezonu. W klasyfikacji kierowców trzy pierwsze miejsca zajęli wyłącznie kierowcy Citroëna, z których tytuł mistrza już w przedostatniej rundzie sezonu zdobył Jose Maria Lopez. Na koniec sezonu zebrał 462 punkty, podczas gdy drugi Yvan Muller zebrał ich 336, a trzeci Sebastien Loeb 295.

Model C-Elysée od Spark pojawił się w mojej kolekcji niespodziewanie. Mając dobrą okazję byłem zdecydowany zamówić model z serii gazetowej, który w moim odczuciu ma lepsze kluczowe detale niż miniatury od Norev, ale z ciekawości postanowiłem jeszcze sprawdzić aktualne oferty na znacznie lepiej wykonane modele od Sparka. Zauważyłem wówczas ofertę licytacji modelu z sezonu 2014 z ceną początkową wyższą zaledwie o 2€ niż modeli gazetowych. Zalicytowałem i wygrałem kwotą wywoławczą, w związku z czym zupełnie zrezygnowałem z gazetówki. Na modelu absolutnie się nie zawiodłem, gdyż prezentuje wysoki poziom, do którego Spark już mnie przyzwyczaił.

8 myśli na temat “Citroën C-Elysée WTCC Yvan Muller 2014 World Touring Car Championship

Dodaj własny

    1. Wysyłka droższa od modelu zawyżyła cenę względem modelu gazetowego, którego mogłem mieć z wysyłką wyłącznie krajową, ale nadal była bardzo dobra, a dodatkowo dobrałem jeszcze inny ciekawy model.
      Sezon 2014 był co prawda przejściowy (startowały nowe auta oraz poprzednia generacja), ale ściganie w TC1 wyłącznie 3-4 aut Citroëna nie miałoby sensu. Auta TC1 posiadały zespoły fabryczne Citroëna, Łady i Hondy, z czego dwa ostatnie udostepniły również auta dla zespołow niezależnych. Dodatkowo wśród zespołów niezależnych używany był Chevrolet Cruze homologowany jako TC1. W kolejnych latach korzystano już tylko z TC1, a w 2016 dołączyło jeszcze Volvo. W czasie obowiązywania przepisów klasy TC1 stawka była niestety mniejsza niż wcześniej i od samego początku wprowadzenia tych zmian istniało wrażenie, że nie był to najlepszy pomysł. Dodatkowo można było dotrzec do sugestii, że na zmiane przepisów w takim kierunku naciskał Citroën, który w czasie prowadzenia programu fabrycznego zdominował mistrzostwa.
      Pozdrowienia!

      Polubienie

  1. Hermoso coche, Spark es único en estos modelos, excelente tu compra y a muy buen precio. Tengo el de 2015 de Norev, del campeón José María López. Esos tres años Muller se imaginó que ganaría tres campeonatos, pero nunca contó con que López lo superaría tan fácilmente…
    Abrazo!

    Polubienie

  2. Powiem Ci Arku, że od dnia prezentacji modelu C-Elysee jestem zwolennikiem tego samochodu. Wszyscy moi znajomi pukali się w czoło, ale ja poważnie rozważałem zakup tego auta. Zabroniła mi żona;) nic na to nie poradzę, że lubię takie miejskie, praktyczne samochodziki. Model, który prezentujesz moim zdaniem jest świetny. Tez bym nie przypuszczał, że uda się go kupić za tak małą kwotę.

    Pozdrawiam;)

    Polubienie

    1. Miniatura od Spark rzeczywiście jest udana, natomiast cywilny C-Elysee nigdy mnie nie porywał, więc w pewnym sensie nie dziwię się żonie. Z drugiej strony mam obawy czy nie skierowała Cię na jakiś niezbyt dobry wybór w porównaniu z powyższym 😉
      Pozdrowienia!

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: