Seat Ibiza pierwszej generacji został zaprezentowany w 1984 roku podczas Paris Motor Show. Auto było pierwszym nowo opracowanym modelem Seata po podpisaniu umowy o współpracy z koncernem Volkswagen AG i było pierwszym modelem marki, w którym części karoserii nie pochodziły z Fiata. Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro, a w jego przygotowaniu pomogła firma Karmann. Podstawą nowego auta został model Ronda, bazujący jeszcze na Fiacie Ritmo. Ibiza zastąpiła w gamie Seata model Fura, jednak auta były produkowane równolegle do roku 1986. Do napędu auta używano wyłącznie czterocylindrowych silników rzędowych, gdzie oprócz jednostek Fiata o pojemności 0,9l oraz diesla 1.7 oferowano silniki 1.2, 1.5 i 1.7 opracowane we współpracy z Porsche. W 1988 auto przeszło kosmetyczny lifting nadwozia, a w 1991 wprowadzono gruntowny facelifting określony jako New Style. Ibiza I okazała się sukcesem i do zakończenia produkcji w 1993 sprzedano ponad 1,3 mln egzemplarzy, po czym wprowadzono drugą generację modelu. Sukces sprzedażowy przełożył się na skierowanie modelu na trasy rajdowe, gdzie najbardziej rozbudowaną odmianą była dwusilnikowa wersja Bimotor, o której więcej wkrótce.
Na model Ibizy pierwszej generacji w skali 1:24 zdecydowałem się głównie ze względu na udane wykonanie względem dostępnych modeli cywilnych w 1:43. Ze względu na ubogie detale pomijałem dotąd cywilną odmianę w typowej dla mojej kolekcji skali i zadowoliłem się rajdówką prezentującą podobną jakość detali, takich jak np. reflektory. Miniatura w skali 1:24 pochodząca z wydania gazetowego wydaje się prezentować zbliżony poziom wykonania do udanych modeli z serii Samochodów PRL od Hachette, takich jak Polonez.














Z jednej strony trochę to smutne, że nie wszystko znajdziemy w „naszej” skali, ale z drugiej dzięki temu otwieramy się na inne.
Miniaturka naprawdę świetna, a sam samochód kojarzę z ulic.
Czekam na wpis o Bimitor!
PolubieniePolubienie
Cywilne w 1:24 wydają się w pewien sposób nawet ciekawsze dla mnie 🙂
Wpis o bimotor będzie, ale być może poprzedzony jeszcze innymi wpisami 😉
Pozdrowienia!
PolubieniePolubienie
Witaj abarth098!
Zgadzam się z moim przedmówcą – modelik jest świetny!
Pozdrawiam!
Piotr
PolubieniePolubienie
Dzięki!
Pozdrowienia
PolubieniePolubienie
Model wygląda świetnie. Poziom wykonania nie pozostawia wiele do życzenia.
PolubieniePolubienie
Nie wiem dlaczego, ale jestem bardzo zadowolony, że zdecydowałem się na zakup 🙂
Pozdrowienia!
PolubieniePolubienie