Holden LH Torana SL/R 5000 L34 Bob Morris / John Fitzpatrick 1976 Hardie-Ferodo 1000

W wyścigu Hardie-Ferodo 1000 w 1976 na torze Bathurst startujące pojazdy zostały podzielone na 4 klasy. Najwyższa z nich obejmowała pojazdy o pojemności silnika 3001 – 6000 cm3 i pojawiły się w niej wyłącznie dwa modele: Holden LH Torana SL/R 5000 L34 oraz Ford XB Falcon GT Hardtop. W kwalifikacjach zwycięska okazała się załoga Forda, jednak zdecydowanie dominująca ilościowo grupa Holdenów zajęła 8 pozycji w pierwszej dziesiątce. Awarie we wszystkich trzech Fordach pogrzebały szanse na zwycięstwo w najwyższej klasie auta tego producenta. Dramatyczna okazała się również końcowa faza rywalizacji dla prowadzącej wówczas załogi Bob Morris / John Fitzpatrick z zespołu Ron Hodgson Motors, po tym gdy na 4 okrążenia przed końcem rywalizacji z auta zaczął wydobywać się dym wywołany wyciekiem oleju ze skrzyni biegów. Prowadzący wówczas John Fitzpatrick zdołal dowieźć auto do mety przed załogą Colin Bond / John Harvey z Marlboro Holden Dealer Team. Auta Holdena zajęły ostatecznie pierwsze 7 miejsc, a Ford znalazł się na 8 miescu i tym samym wygrał w klasie 2001 – 3000 cm3 z modelem Capri. Wynik wyścigu nadal jest źródłem kontrowersji, ponieważ po wyścigu pojawiły się twierdzenia, że drugiej na mecie załodze Colin Bond / John Harvey w wyniku błędu nie uwzględniono jednego okrążenia, co miało pozbawić ich zwycięstwa. Wspierany przez Holdena zespół Marlboro Holden Dealer Team nie odwołał się od wyników, co niektórzy tłumaczyli tym, że producent nie chciał źle wyglądającego sporu w związku z tym, że zespół prowadzony przez Rona Hodgsona był w tamtym czasie największym przedstawicielstwem handlowym Holdena w Sydney. Błąd liczenia okrążeń został również odrzucony przez Australian Racing Drivers Club (ARDC) oraz przez niektóre zespoły włącznie ze zwycięzką załogą oraz nadawce telewizyjnego Channel 7. Do wyniku wyścigu nie złożono odwołania przed datą wygaśnięcia, co oznacza że opublikowane wyniki są ostateczne. Pikanterii sytuacji dodaje fakt, że w 2003 roku, kiedy po przejściu na emeryturę Harvey przeszedł do wyższej kadry kierowniczej w Holden Special Vehicles, Holden przeprosił go za to, że nie odwołał się od wyników wyścigu z 1976. Później Harvey wywołał temat ponownie, publicznie oświadczając, że był zwycięzcą wyścigu, choć oficjalne wyniki wskazują, że zajął drugie miejsce. Colin Bond w przeciwieństwie Harveya nie poruszał publicznie kwestii prawidłowości wyniku wyścigu.

Model oficjanych zwycięzców wyścigu Hardie-Ferodo 1000 z 1976 to jedyny model Holdena Torany wydany przez Classic Carlectables. W przeciwieństwie do wielu modeli nowszych aut tego producenta nie jest aż tak łatwy do zdobycia, szczególnie w satysfakcjonującej cenie. Model bez gablotki udało sie wypatrzeć w Wielkiej Brytanii i jako drugi licytujący wygrać aukcję minimalnie powyżej ceny wywoływawczej. Niestety sprzedający na czas wysyłki skleił oryginalny kartonik srebrną taśmą naprawczą, przez co kartonik nieco dodatkowo ucierpiał przy jej odrywaniu. Model okazał się ciekawie wykonany nawet na tle nowszych aut od tego producenta w tej skali. O otwieranej masce, pod którą znajduje się świetna imitacji silnika wraz z osprzętem wiedziałem od samego początku. Najbardziej zaskoczyło mnie, że model wyposażono w mechanizm do bezinwazyjnego otwierania dobrze spasowanej maski. Model wyróżnia się wieloma pomijanymi często detalami, gdzie szczególną uwagę zwraca szczegółowo odwzorowane podwozie. Spójność detali w modelu zaburzają jedynie zapinki przedniej maski, wykonane jako odlane wraz z maską zgrubienia pomalowane srebrną farbą. Przy tej wielkości modelu oraz odwracającymi uwagę świetnymi detalami nie jest to na szczęście bardzo widoczne w rzeczywistości i sprawia wrażenie nieudanej chęci zastosowania lepszego rozwiązania niż płaska kalkomania.

















2 myśli na temat “Holden LH Torana SL/R 5000 L34 Bob Morris / John Fitzpatrick 1976 Hardie-Ferodo 1000

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: