Ferrari 312 B3-74 Niki Lauda 1974 Formula One World Championship

Ferrari po nieudanym sezonie 1973 Formuły 1 na kolejny rok przygotowało odmienny w wielu aspektach model oznaczony jako 312 B3-74. Zachowano monocoque poprzednika, a nawet przebudowano trzy nadwozia z 1973 na nowy model, jednak nowa konstrukcja otrzymała krótszy rozstaw osi, a całe nadwozie było szerokie i płaskie oraz otrzymało boczne chłodnice. Kształt nadwozia inspirowany był modelami Ferrari z wyścigów długodystansowych, które mając ten sam silnik generowały wiekszą siłę docisku. Przed sezonem 1974 zespół zmienił również skład kierowców. Zdecydowano się na ponowną współpracę z Clayem Regazzonim, który pozytywnie wyraził się o dotychczasowym partnerze zespołowym – Nikim Laudzie, którego również zatrudniono, przejmując tym samym dwóch dotychczasowych kierowców zespołu BRM. Nowe auto okazało się bardzo konkurencyjne i kierowcy już podczas otwierającego sezon GP Argentyny znaleźli się na podium. Pierwsze zwycięstwo zdobył Lauda, w czwartym wyścigu – GP Hiszpanii i sukces ten powtórzył jeszcze w GP Holandii. Wyniki Claya Regazzoniego były bardziej wyrównane niż Laudy, dzięki czemu do ostateniego wyścigu sezonu liczył się w walce o tytuł, wygrywając po drodze GP Niemiec. Walkę o tytuł mistrza świata przegrał po awarii zawieszenia w kończącym sezon GP USA, kończąc mistrzostwa na drugiej pozycji ze stratą 3 punktów do Emersona Fittipaldiego, które zdobył on za 4 miejsce w ostatnim wyścigu. Niki Lauda, który punktował tylko w 5 z 15 wywścigów sezonu oraz nie ukończył ośmiu z pozostałych, w klasyfikacji kierowców znalazł się na 4 miejscu.


Model 312 B3-74 kupiłem od sprzedającej, u której przegapiłem modele F1-86 i 312 B3-74, o czym wspominałem we wpisach na ich temat. Model dotarł w fabrycznie zamkniętym blistrze, jednak brakuje mu czerwonego światła z tyłu. Element ten jest na tyle prosty, że z czasem na pewno uda się coś dopasować, a nawet i bez tego model prezentuje się bardzo dobrze, co utwierdza mnie w przekonaniu, że starsze wydania gazetowych Ferrari były bardzo dobre pod względem wykończenia.


















Reklamy

2 uwagi do wpisu “Ferrari 312 B3-74 Niki Lauda 1974 Formula One World Championship

  1. Uno de los 312 más bellos Arek, el B3/74. Tengo el mismo del coleccionable, pero en la versión de Clay Regazzonni en Brasil 1975, carrera despedida del modelo antes de la aparición del 312T en Sudáfrica.
    Ni bien leí tu comentario sobre el faltante de la luz trasera roja corri a la vitrina a verificar mi modelo: por suerte la luz está! Igual creo que no te será dificultoso reponerla.
    Abrazo!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s