GAZ-13 Czajka (ros. ГАЗ-13 Чайка) został wprowadzony do produkcji 16 stycznia 1959 roku, a przydomek Czajka to po polsku Mewa. Auto było luksusową limuzyną skierowaną dla dygnitarzy krajów bloku wschodniego. Projekt nadwozia był częściowo wzorowany na amerykańskim samochodzie Packard Patrician z roku 1955. Produkcja w zakładach GAZ w ZSRR trwała do roku 1981 i w tym czasie powstało 3179 sztuk modelu. Wśród wyprodukowanych aut obok podstawowej odmiany powstały również w niewielkich ilościach odmiany kombi (GAZ-13C) i kabriolety (GAZ-13B). Od roku 1977 produkowano jako następce model GAZ-14 Czajka.
W kolekcji już od dłuższego czasu posiadam dwa modele GAZ-13 Czajka w skali 1:43, podstawową odmianę z serii kultowych aut PRL-u oraz kombi z rosyjskiej serii. Nad modelem w skali 1:24 zastanawiałem się jeszcze w zeszłym roku, jednak dopiero pojawienie się Poloneza w tej skali zadecydowało o zakupie. Model w 1:24 w przeciwieństwie do 1:43 ma przede wszystkim poprawniej poprowadzoną dolną linie okien, jednak zaskoczeniem dla mnie było znacznie ciekawiej wykonane podwozie wraz z wydechem w modelu w 1:43. W kwestii jakości mój egzemplarz modelu w 1:24 ma przede wszystkim problemy z lakierem na dachu, które być może są otarciami od przygniecionego blistra. Drugim problemem jest przekrzywiona lampa z tyłu, którą zauważyłem dopiero na zdjęciach, więc nie poprawiłem tego wcześniej. Generalnie model poza podwoziem opracowany jest całkiem przyzwoicie, dzięki czemu mój egzemplarz pomimo swoich wad nadal prezentuje się według mnie ciekawie.
Cześć!
Model prezentuje się bardzo dobrze. Podobnie jak odpowiednikowi z KAP w 1/43 przydałoby się w nim wycieniować grill. Szkoda, że Twój egzemplarz ma problemy z jakością. O ile lampę idzie w prosty sposób poprawić tak niedoróbki lakiernicze to już robota dla doświadczonych modelarzy.
Pozdrawiam!
Piotr
PolubieniePolubienie
Problemy z jakością nia są mimo wszystko aż tak duże 🙂
Pozdrowienia
PolubieniePolubienie
Ciekawa miniaturka. Widzę, że Polonez otworzył kilku znajomych kolekcjerów na inne skale 🙂
Sama Czajka (13) bardzo mi się podoba i czuć w niej amerykańskiego ducha 🙂 Tata mi opowiadał, że wyposażenie tam było „full wypas”, włącznie z klimą i elektrycznymi szybami. Jak na lata 50, naprawdę kosmos.
Pozdrawiam!
PolubieniePolubienie
Akurat w moim przypadku inne skale pojawiły się już wcześniej, również na tym blogu. W sumie 1:43 nie było nawet pierwsze 🙂
Amerykańskiego ducha czuć szczególnie, gdy zobaczy się auto, na którym Czajka była wzorowana 🙂
Pozdrowienia
PolubieniePolubienie
Hermosa familia de GAZ Chaika; Nikita Kruschev paseaba contento en ellos por las heladas calles de Moscú.
Abrazo!
PolubieniePolubienie
Dzięki! Chciałbym jeszcze nowszą kiedyś kupić 🙂
Pozdrowienia
PolubieniePolubienie
Czajka, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut dawnego ZSRR. Piękne linie nadwozia, skrzydełka przywodzące na myśl amerykańskie klasyki… aż przyjemnie popatrzeć na tak ładne auto. Tak, jak wspomniał Damian, samochód swoim wyposażeniem i luksusem, z powodzeniem mógłby konkurować z jakimś współczesnym.
Pozdrawiam;)
PolubieniePolubienie
Zdecydowałem się, gdyż po modelu w 1:43 czułem niedosyt, który 1:24 w pełni zaspokoiło.
Pozdrowienia
PolubieniePolubienie