ZIL-112C

ZIL-112C został następcą samochodów serii ZiS/Ził-112. Powstał w 1961 i był ostatnim samochodem wyścigowym stworzonym przez ZIL (Zakład imienia Lichaczowa). Pojazd stanowił zupełnie nowa konstrukcję, a mniejszy rozmiar i waga przyczyniły się do poprawy osiągów. Konstruktorem samochodu był W. Rodinow. ZIL-112C zadebiutował w wyścigach w ZSRR w listopadzie 1961 roku. Z przodu wzdłużnie umieszczono silnik V8, pochodzący z limuzyny ZIL-111, o pojemności 5980 cm³ i mocy 240 KM. Przekazywał on moc na koła tylne za pomocą 3-biegowej skrzyni manualnej, pochodzącej z modelu ZiS-110. Zawieszenie przednich kół i mechanizm kierowniczy zaadaptowano z auta Wołga GAZ-21. W tylnej części zawieszenia zastosowano tzw. oś De Diona. Przekładnia główna była wyposażona w reduktor, dzięki czemu przełożenie mogło być zmieniane w zależności od trasy. Auto posiadało hamulce bębnowe, które z tyłu umieszczono w okolicach mostu. W 1965 roku drugi egzemplarz otrzymał mocniejszy silnik o pojemności 6959 cm³ i mocy ok. 270 KM. Zastosowano też samoblokujący się mechanizm różnicowy, a z przodu hamulce tarczowe opracowane specjalnie do tego auta.

Auto poznałem, gdy ukazało się w rosyjskiej serii, z której pochodzi prezentowany model. Od początku pomyślałem, że fajnie byłoby gdyby dołączył do kolekcji, jednak ceny w jakich się u nas pojawiał nie zachęcały mnie w stosunku do tego, co model sobą prezentuje. Sytuacja niedawno się zmieniła, gdyż model pojawił się w znacznie niższej cenie, więc bez wahania go kupiłem. Był co prawda zakurzony, jednak nie okazało się to większym problemem. W tym przypadku trudno mówić o świetnych detalach, bo takich szukałbym raczej w modelu od DIP. Jeśli jednak chce się tylko zaznaczyć w kolekcji istnienie takiego auta, myślę że w zupełności wystarczy 🙂

18 uwag do wpisu “ZIL-112C

  1. Lepsze IST w ręku niż sto DIP latania …
    Lubię kształt samochodu, ale jestem przerażona, aby zobaczyć gaśnica tak blisko głowy kierowcy!

    Pozdrowienia, mój przyjacielu!

    Lubię to

    1. Dokładnie tak 😉
      Natomiast jazda tym była tylko dla odważnych, więc pewnie żadnemu z kierowców gaśnica nie przeszkadzała, a samo mocowanie było zapewne w miarę solidne 🙂
      Pozdrowienia

      Lubię to

    1. Racja z tymi przeszczepami;) budzą raczej uśmiech politowania aniżeli zachwytu. Z drugiej jednak strony autko to pokazuje, że nawet na deskach kreślarskich inżynierów ze Związku Radzieckiego było miejsce na odrobinę fantazji;) widząc miniaturkę w telefonie pomyślałem, że to Cobra;)

      Pozdrawiam;)

      Lubię to

  2. Ja akurat na rosyjskiej motoryzacji się kompletnie nie znam. Dlatego jak w polecanych u siebie zobaczyłem ZIŁa, to spodziewałem się ciężarówki. A tu niespodzianka – samochód sportowy. Bardzo mi się podoba to auto, wygląda bardzo rasowo, a model nie jest najgorszy. 🙂
    Pozdrawiam i dzięki za ciekawą informację! 😀

    Lubię to

  3. Rosjanie kochają mnie i kocham to coraz 112C jest jedną ze słabości John prosi swobodę zakupów w domu i mam nadzieję, że mogę dostać dobrą cenę.

    Dzięki za dzielenie

    pozdrowienia

    Lubię to

    1. Nie wiem jak z dostępnością tego modelu u Ciebie, bo nawet w Polsce nie jest go przesadnie dużo, natomiast zdziwiło mnie w sumie, że 112C od DIP można zdobyć już za ok. 40 Euro. Liczę, że dasz radę któregoś znaleźć 🙂
      Pozdrowienia

      Lubię to

  4. Arek, kilka miesięcy temu otrzymałem to ZIL 112S z Ukrainy, wraz z trzema innymi samochodami wyścigowymi z tej samej kolekcji: GL-1 GAZ, Moskvich G5M i Estonia TARK 21M. To będzie czas, aby pokazać je w moim blogu.
    To volvendo ten ZIL, byłem zaskoczony wagi, ponieważ w ogłoszeniu ręcznych ciężkostrawne. Jak już zbadane, figurka przedstawia 1969 112S, bieganie w Formule 1 Mistrzostwa Radzieckiego prawdopodobnie prowadzony przez pilota Vladimir Bogatova.
    Arek wielkim wzorem przyjaciela.
    Przytulić!

    Lubię to

    1. Jak to jest z tym oznaczeniem? Tylko w jednym miejscu znalazłem 112S, a w każdym innym 112C. Fajnie, że udało Ci się kupić wszystkie wyścigowe z tej serii 🙂
      Czekam w takim razie na prezentacje, bo widzę, że dotarłeś głębiej do historii 🙂
      Pozdrowienia

      Lubię to

      1. Arek, masz rację, zrobiłem błąd: samochód nazywa ZIL-112C i 112S nie. Byłem zdezorientowany z powodu, że „S” jest w pewnym internetowej w języku angielskim, które mają 112S, uprawniające do litery „S” na „Sport”. Samochód nazywa 112C. Spędziłem tydzień badania i godziny przechodzenia przez tłumacza tekstów wiersza w języku rosyjskim. I pokażę na moim blogu, wraz z 3 innymi samochodami radzieckich.
        Przytulić!

        Lubię to

Skomentuj

