McLaren M8A Denny Hulme Can-Am 1968

Can-Am (The Canadian American Challenge Cup) organizowano w latach 1966-1974 i 1977-1986 przez SCCA (Amerykański Klub Samochodów Sportowych) w Ameryce Północnej. Seria z racji niewielkich ograniczeń regulaminu technicznego w krótkim czasie stała się najszybszą serią wyścigową na świecie. Dwuletnia przerwa, która wynikła w następstwie kryzysu paliwowego, zakończyła najlepsze lata tych wyścigów. Po reaktywacji seria rozgrywana była z wieloma ograniczeniami regulaminu technicznego, przy czym z roku na rok traciła na prestiżu, powodując z czasem jej upadek. Tzw. Złota Era tej serii, kojarzyła mi się głównie z osobą Bruce’a McLarena i zespołu Bruce McLaren Motor Racing. Nie bez powodu, gdyż kierowcy tego zespołu zdobyli mistrzostwo serii pięciokrotnie w latach 1967-1971. Bruce McLaren w 1967 i 1969, Denny Hulme w 1968 i 1970 oraz Peter Revson w 1971. Sukcesy zespołu mają również przykrą historię. Bruce McLaren zginął podczas testów nowego McLarena M8D na torze Goodwood w Anglii 2 czerwca 1970. Podczas jazdy nagle oderwał się tylny spojler, a w konsekwencji auto prowadzone przez McLaren’a wypadło z toru i uderzyło w podporę stanowiska sędziowskiego. Kierowca i zarazem właściciel zespołu zginął na miejscu, jednak efekty jego pracy przyczyniły się do dalszych sukcesów zespołu.

Od dłuższego czasu myślałem o modelu któregoś z mistrzowskich aut tego teamu. Był to jednak raczej oddalony w czasie pomysł na kolejny model. Zainteresowany byłem modelami firmy GMP, ze zdejmowaną pokrywą silnika i bardzo fajnymi detalami, które zdarzało mi się widywać w cenach zbliżonych do modelu Minichamps. Moje zainteresowanie modelem od PMA pojawiło się dopiero wtedy, gdy zauważyłem aukcję od całkiem fajnej ceny początkowej, która okazała się ceną ostateczną. Z modelu jestem zadowolony, a z racji większej ilości mistrzowskich modeli zespołu Bruce McLaren Motor Racing, GMP nadal jest w kręgu mojego zainteresowania 🙂

Wygrana aukcja dotyczyła McLarena M8A z 1968, w którym jak wspomniałem, Denny Hulme został mistrzem w 1968 🙂












12 uwag do wpisu “McLaren M8A Denny Hulme Can-Am 1968

  1. Witaj
    Po dłuższej nieobecności w „modelikowej” sieci, z dużą przyjemnością przejrzałem ostatnie wpisy Twojego bloga. Piękne modele. Szczególną uwagę zwróciłem na kilka za nich: Seat Leon z 2004 roku bardzo mi się podoba. Wyglądem praktycznie nie odbiega od auta seryjnego (co akurat dla mnie jest zaletą) i prezentuje się znacznie lepiej niż dość blade Toledo (z poszerzanymi błotnikami). Fajnym modelem jest też Cisitalia. Prezentuje się bardzo ładnie. Do tej pory nie zwracałem na nią uwagi.
    Bardzo zaciekawił mnie starszy nieco wpis na temat Bernda Schneidera. Mam w kolekcji 3 auta DTM w tym 2 mercedesy: C-Klasę W202 z 1995 roku (PMA) oraz CLK W208 z 2001 roku (Auto Art).
    No i na koniec niespodzianka jaka ,mnie tu spotkała. Ostatni modelik jaki kupiłem to czerwony Mini Van Royal Mail, tylko mój jest z 1993 roku i pochodzi z serii Corgi Classic. Modelik można dokładnie obejrzeć na stronie little-wheels.net (trzeba tylko okienku wpisać „mini”
    pozdrawiam

    Polubienie

  2. Modelik zupełnie poza moim spektrum. Lubię jednak zerkać na takie cuda własnie u Ciebie albo u Juanha bo to dla mnie egzotyka. Pewnie się ośmieszę, ale do czego służą te „grzybki” za fotelem kierowcy?

    Pozdrawiam!

    Polubienie

        1. Długo zastanawiałem się co masz na myśli w drugim zdaniu, jednak zrozumiałem w końcu, że chodzi Ci o sitka pełniące rolę filtra i mające właśnie ten charakterystyczny kształt grzyba 🙂
          Pozdrowienia

          Polubienie

  3. Wszystkie te samochody były wspaniałe. A widząc ten piękny pomarańczowy, wyobrażając sobie go na ręku, to bardzo bym go jeść.
    Model jest prosty, ale szczegóły są tam: felgi, przyciemniane szyby … i grzyby 🙂

    Pozdrowienia mój przyjacielu!

    Polubienie

Skomentuj

