Renault 12 Gordini – Marc Sourd 1971 Coupe de France Gordini

Ostatnio wygrałem kilka aukcji i na początek miały pojawić się kolejne Mercedesy z DTM, jednak niestety, ale okazały się uszkodzone już u sprzedającego. W zamian dołożyłem do paczki Renault 12 Gordini, które również okazało się uszkodzone. Wyłamaną felgę udało się jednak naprawić, a przy okazji poprawiłem krzywo osadzone reflektory oraz pomalowałem klatkę i wycieraczki na srebrno. Model pochodzi z francuskiej serii gazetowej Alpine & Renault Sportives, gdzie producentem był Eligor. Autem tym Marc Sourd startował w roku 1971 w Pucharze Francji Gordini (Coupe de France Gordini). Były to rozgrywane we Francji wyścigi w latach 1966-1974, w ramach których kierowcy startowali w takich samych samochodach. W ramach Pucharu Francji Renault, Puchar Gordini zastąpił Puchar Renault 5 rozgrywany do roku 1990. Od sezonu 1971, startujące w pucharze Renault 8 Gordini, zastąpiono modelem 12 Gordini. Gordini było najmocniejsza odmianą Renault 12. Wersja cywilna posiadała silnik 1.6 o mocy 113 KM. Marc Sourd, odnosząc 7 zwycięstw, wygrał te mistrzostwa w 1971.







Patrząc na zdjęcie oryginału, widać że model ma zbyt niską atrapę oraz reflektory. Nie znalazłem też zdjęć dokładnie w tym malowaniu w połączeniu z wlotem powietrza na masce. Jako całość prezentuje się jednak naprawdę dobrze 🙂

Prezentacja nowego nabytku stała się powodem do wyjęcia po raz pierwszy z blistra, kupionego we wrześniu 2015 modelu Dacia 1310 ze Złotej Kolekcji Aut PRL-u 🙂




Dacia 1310 to oczywiście zmodernizowana wersja Dacii 1300, która była produkowana na licencji Renault. Produkcję oraz sprzedaż Renault 12 oraz licencyjnej Dacii 1300 rozpoczęto w roku 1969. Europa zachodnia pożegnała się z modelem Renault 12 już w roku 1980, jednak produkcja pod marką Renault na innych rynkach trwała do roku 2000. Dacia 1310 z wieloma modyfikacjami przetrwała jeszcze dłużej, do roku 2004, a produkcję modelu dostawczego zakończono 8 grudnia 2006.

4 uwagi do wpisu “Renault 12 Gordini – Marc Sourd 1971 Coupe de France Gordini

  1. Witaj:) świetna miniatura i świetne zdjęcia. Przyznam szczerze, że ten konkretny model Renaulta kojarzy mi się bardziej ulicami peerelu (wiadomo oczywiście, że mówię o Dacii), aniżeli z rajdami samochodowymi. Nie mniej jednak, jego poziom wykonania oraz atrakcyjność samej miniatury zaowocowało u mnie nieodpartą chęcią wzbogacenia nią własnej kolekcji;)

    Pozdrawiam!

    Lubię to

    1. Miło, że mnie odwiedziłeś 🙂
      Szczerze mówiąc nie mam prawa pamiętać tych czasów, pamiętam jedynie jak przez mgłę dwie takie Dacie wujków i może dlatego w kolekcji pojawił się nawet model cywilny. Swoją drogą mam ochotę na jeszcze jakieś modele bazujące na Renault 12 lub nimi będące 🙂
      Pozdrowienia

      Lubię to

Skomentuj

