McLaren M23 i M26 – Jochen Mass 1977

McLaren M23 powstał na bazie modelu M16B, który wygrał Indy 500 w 1972 roku oraz używanego w F1 dotychczas modelu M19. Za projekt modelu odpowiedzialny został Gordon Coppuck. Silnik Ford Cosworth DFV został poprawiony przez Nicholson-McLaren Engines. M23 pojawił się na torach F1 w 1973, by w sezonie 1974 zdobyć mistrzostwo świata zarówno wśród kierowców (Emerson Fittipaldi), jak i konstruktorów – były to pierwsze zdobyte tytuły mistrzowskie w historii zespołu. Mistrzostwo w klasyfikacji kierowców zdobył również James Hunt w 1976. M23 wystartował w F1 po raz ostatni w sezonie 1978. Bolid w tych latach ulegał zmianom, jednak główna konstrukcja pozostawała niezmieniona do czasu pojawienie się następcy – modelu M26. Gordon Coppuck zaprojektował M26 jako lżejszy i mniejszy oraz o węższym nadwoziu od poprzednika. Prace projektowe rozpoczął w 1976 roku. Johenn Mass poprowadził M26 w Grand Prix Holandii, gdzie zajął 9 miejsce. McLaren zdecydował, że auto wymaga poprawek i dalszą część sezonu 1976 oraz początek sezonu 1977 kontynuowano starty modelem M23. Przeprojektowany M26 zadebiutował podczas weekendu Grand Prix Hiszpanii, a przez cały sezon osiągi samochodu poprawiły się zauważalnie. Hunt wygrał trzy razy i zdobył dwa inne podia w drugiej połowie sezonu. Dwie potencjalne wygrane zostały utracone w Austrii i Kanadzie w wyniku awarii. Na koniec sezonu 1977 McLaren zdobył 60 punktów i był trzeci w klasyfikacji konstruktorów ustępując Ferrari i Lotusowi.
Przechodząc do modeli, udało się stworzyć ciekawy zestaw – M23 i M26 z sezonu 1977, którymi Jochen Mass zdobył 25 punktów, dające mu 6. miejsce w klasyfikacji końcowej kierowców. Oba modele to PMA, jednak M23 jest o tyle ciekawy, że posiada zdejmowane elementy 🙂





















Reklamy

2 uwagi do wpisu “McLaren M23 i M26 – Jochen Mass 1977

    1. Modele świetnie się uzupełniają, natomiast jeśli chodzi o Hunt’a to chciałbym jego mistrzowskie M23 z 1976, jednak to już kosztowna sprawa. Twój jest ciekawy ze względu na inne malowanie 🙂
      Pozdrowienia

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s