McLaren MP4/4 – 1988 Ayrton Senna

McLaren-TAG zdobył tytuł mistrza świata konstruktorów i kierowców w sezonach 1984 (Niki Lauda) i w 1985 (Alain Prost). W sezonie 1986 Mclaren ustąpił Williamsowi w klasyfikacji konstruktorów, jednak Prost zdobył drugi tytuł mistrza świata kierowców. Po przegranych z zespołem Williams w sezonach 1986-1987, McLaren podpisał kontrakt z Hondą, która przyczyniła się do sukcesów Williamsa w tych latach. Na sezon 1988 do zespołu dołączył także Ayrton Senna, który przeszedł z Lotusa. Sezon ten był ostatnim tzw. „ery turbo”, na który wprowadzono też nowe regulacje dotyczące silników. Dozwolone było korzystanie z silników wolnossących o maksymalnej pojemności 3500 cm³ i maksymalnie dwunastu cylindrach. Samochodów z tymi silnikami nie dotyczyły ograniczenia odnośnie pojemności baku paliwa, które zostały zaostrzone w stosunku do samochodów używających silników z doładowaniem. Ciśnienie doładowania zostało zmniejszone z 4 do 2,5 barów. Honda w sezonie tym prowadziła dwa programy budowy silników – turbodoładowanego na bieżący sezon, oraz wolnossącego według regulaminu na następny rok. Rezultatem prac nad silnikiem turbodoładowanym jest jednostka RA168E 1.5 V6t . Z silnika tego w 1988 korzystał McLaren oraz Lotus, jednak to model MP 4/4 zaprojektowany przez Gordona Murraya oraz Steve’a Nicholsa okazał się niepokonany w 15 z 16 wyścigów sezonu. Senna wygrał osiem wyścigów i zdobył swój pierwszy tytuł mistrza świata. Zdobył mniej punktów od Prosta, jednak w klasyfikacji generalnej, w której w tym sezonie uwzględniano 11 najlepszych wyników, wyprzedził go o 3 punkty.

Zdecydowałem się na gazetowy model IXO, bo stwierdziłem, że będzie pasował do wspomnianych na wstępie modeli Solido z sezonów 1985 i 1986.

Słabym punktem w IXO są opony, natomiast tylne skrzydło już po zrobieniu zdjęć wyprostowałem, przyklejając w odpowiedniej pozycji po rozwierceniu mocującego go nitu 🙂

Reklamy

2 uwagi do wpisu “McLaren MP4/4 – 1988 Ayrton Senna

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s